Horecaondernemers mixen digitalisering met fysieke inspiratie: GROUP7 deelt opvallende trends uit foodservice-onderzoek
Horecaondernemers gebruiken steeds meer digitale kanalen om geïnformeerd te blijven, terwijl tegelijkertijd het belang van beurzen niet afneemt. Integendeel uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 73% van de ondernemers afgelopen jaar een vakbeurs heeft bezocht, zoals Horecava. Natuurlijk is digitalisering niet meer weg te denken: 87% gebruikt Google voor professioneel gebruik, vooral om naar recepten en productinformatie te zoeken. Dat blijkt uit het 25e foodservice-onderzoek van GROUP7, Bureau voor Food-commerce.
Met Horecava 2025 voor de deur laat het nieuwste onderzoek van GROUP7 zien hoe ondernemers in horeca, catering en fastservice inspelen op een steeds digitaler landschap zonder het belang van persoonlijke connecties te verliezen.
Een hybride toekomst: digitaal én persoonlijk In een wereld waar online tools domineren, blijft fysieke inspiratie verrassend krachtig.
“De combinatie van digitaal en fysiek werkt perfect,” zegt Carolien Plevier, managing partner van GROUP7. “Ondernemers zoeken online naar innovatie en trends, maar willen die vervolgens toetsen in een persoonlijke setting. Horecava is daarvoor in het begin van het jaar weer een mooi moment.”
Sociale media en smartphones aan zet Ook sociale media spelen een steeds grotere rol in de zoektocht naar inspiratie. Platforms zoals Instagram (61%) en zelfs TikTok (23%) groeien als zakelijke inspiratiebronnen, vooral onder jongere ondernemers. Daarnaast bestelt 68% minstens één keer per week online bij een groothandel, vaak via smartphones.
“Het gebruik van sociale media en digitale kanalen is het afgelopen jaar weer verder gestegen in vergelijking met de jaren hiervoor,” vervolgt Carolien. “Het laat zien dat onze sector net zo digitaal is als andere sectoren, zowel op de werkvloer als daarbuiten. Dit wordt door sommige fabrikanten en groothandels nog te weinig gezien.”
Groothandels en fabrikanten zijn natuurlijk onmisbaar voor een bloeiende foodservice sector. Het onderzoek benadrukt ook de rol van groothandels en fabrikanten in het succes van ondernemers. Ze worden gewaardeerd om:
- Productinformatie en inspiratie: Fabrikanten die recepten delen en meedenken over prijs en assortiment, hebben een streepje voor.
- Hybride ondersteuning: Groothandels combineren persoonlijke bezoeken met digitale bestelgemakken via webshops en apps.
Klaar voor Horecava 2025 Deze resultaten laten zien dat horecaondernemers meer dan ooit kiezen voor een hybride aanpak. Ze omarmen technologie zonder de kracht van persoonlijk contact te verliezen. Vakbeurzen blijven een essentiële plek om ideeën op te doen en relaties te versterken.
Aan het onderzoek deden 1.405 respondenten in België en Nederland mee. Hierboven zijn de resultaten van de 697 Nederlandse respondenten weergegeven. Ook in België zien we hetzelfde beeld van de groeiende rol van digitale middelen én de blijvende waarde van fysieke beurzen.
Meer informatie over het onderzoek en de volledige resultaten zijn beschikbaar via GROUP7.
Meer weten?
GROUP7 Professional Community is dé grootste community voor onderzoek onder foodprofessionals in de horeca, catering en fastservice in Nederland en België. Onze panelleden delen hun kennis, ervaring en mening, zodat we van elkaar kunnen leren en beter op elkaar aansluiten. 3 keer per jaar wordt er een onderzoek uitgevoerd onder de panelleden. Inmiddels hebben er 25 omnibus onderzoeken (Scans) plaatsgevonden. Voor meer informatie kun je terecht op www.group7.eu/pro of professionalcommunity@group7.eu.