Allergeneninformatie wordt speerpunt; heb jij alles op orde?
Allergeneninformatie wordt speerpunt; heb jij alles op orde? De NVWA gaat in 2024 extra controleren op allergeneninformatie in onder andere de horeca. Maar wat zijn ook alweer de regels voor niet-voorverpakte producten? Er wordt bijvoorbeeld onderscheid gemaakt tussen schriftelijke en mondelinge informatieverstrekking. De vraag die ieder restaurant zich moet stellen: is onze allergeneninformatie nog wel op orde?
Ondernemers in de horeca, ambachtelijke bedrijven en de retail zijn verplicht om consumenten te informeren over allergenen in levensmiddelen die niet zijn voorverpakt. De NVWA controleert of bedrijven zich aan deze regels houden en gaat daar in 2024 extra op letten. Dan is het goed dat je als ondernemer de regels kent.
Twee manieren van informatie verstrekken
Wat sommige ondernemers wellicht niet weten, is dat je op twee manieren allergeneninformatie aan de consument kunt verstrekken: schriftelijk en mondeling. Er gelden dan verschillende eisen.
Mondelinge allergeneninformatie
Wie ervoor kiest om de allergeneninformatie mondeling te verstrekken, moet rekening houden met de volgende eisen:
- Schriftelijk melden dat consumenten het personeel om informatie kunnen vragen. Dat kan bijvoorbeeld op de menukaart of met een bijlage op tafel
- De allergeneninformatie moet schriftelijk of elektronisch beschikbaar zijn voor het personeel én voor inspecteurs
Schriftelijke allergeneninformatie
Kiezen bedrijven ervoor de informatie alleen schriftelijk te verstrekken? Dan geldt het volgende:
- Bedrijven moeten duidelijk vermelden waar de allergeneninformatie voor consumenten beschikbaar is
- De informatie moet voor iedereen vrij toegankelijk, begrijpelijk en duidelijk leesbaar zijn
Informatievoorziening onvoldoende
Tijdens inspecties constateert de NVWA dat de schriftelijke of elektronische beschikbaarheid van allergeneninformatie vaak onvoldoende is. Het document is bijvoorbeeld niet volledig omdat ondernemers de etiketten niet bewaren en de gegevens van ingrediënten niet noteren. Ook blijkt het allergenenoverzicht niet altijd meer up-to-date, bijvoorbeeld omdat het menu of recepten zijn aangepast.
Schriftelijk of elektronisch
Belangrijk om te onthouden: bedrijven mogen de allergeneninformatie mondeling geven, maar moeten consument daar schriftelijk van op de hoogte brengen, bijvoorbeeld met een tekst op de menukaart (‘Heeft u een allergie, laat het ons weten’). Daarnaast moet de allergeneninformatie schriftelijk of elektronisch aanwezig zijn voor de medewerkers en de inspecteur. De informatie op basis van de recepten of verpakkingen moet kloppend zijn, zowel elektronisch als schriftelijk. Het is belangrijk om hiervoor zorg te dragen. De bedoeling is dat consumenten zonder omhaal kunnen lezen of achterhalen welke allergenen in het gerecht of product zitten.